De gemeentelijke overheden zijn verplicht een Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP) aan te nemen. Het ANIP van de gemeente Ukkel werd ontworpen om noodsituaties die de veiligheid van de inwoners en hun bezittingen kunnen bedreigen doeltreffend aan te pakken. Dit plan beschrijft de te ondernemen acties, de betrokken diensten en de te volgen procedures in geval van een natuurramp, een industrieramp, een grote brand of elke andere noodsituatie.
De doelstellingen van het crisisbeheer
- De burgers, hun bezittingen en de omgeving beschermen in geval van een crisis door de impact ervan te beperken;
- De hulpdiensten, de lokale en de gewestelijke overheden coördineren om een snelle en efficiënte reactie te verzekeren;
- Een duidelijke en nauwkeurige communicatie met de bevolking en de media garanderen tijdens een crisissituatie;
- De gemeente voorbereiden op de terugkeer naar de normale toestand zodra de crisis achter de rug is.
De hoofdrolspelers van het crisisbeheer
In noodgevallen verloopt de coördinatie tussen de gemeentediensten en de hulpdiensten via een Gemeentelijk Coördinatiecomité. Dit comité wordt voorgezeten door de burgemeester, houdt toezicht op het beheer van de noodgevallen en neemt belangrijke beslissingen zoals de evacuatie van de inwoners, de opening van opvangcentra of de verspreiding van veiligheidsmaatregelen naar de bevolking.
De belangrijkste spelers die betrokken zijn in het crisisbeheer zijn:
- (Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp); De DBDMH
- ; De lokale politie van zone Marlow
- De FOD Volksgezondheid;
- , indien nodig; De civiele bescherming
- de gewestelijke overheid die bevoegd is voor crisisbeheer; Safe.Brussels
- De gemeentelijke cel crisiscommunicatie.
De communicatie in een crisissituatie
In een crisissituatie wordt de communicatie met de bevolking toevertrouwd aan wat we discipline 5 noemen.
Op gemeentelijk niveau gaat het om een team vrijwilligers die deel uitmaken van het bestuur en opgeleid werden rond de instrumenten en procedures van crisiscommunicatie. De keuze van de communicatiekanalen en -wijzen wordt per geval bestudeerd door de cel crisiscommunicatie. De voorstellen worden voorgelegd aan het gemeentelijk coördinatiecomité, dat de keuze voor een communicatiekanaal en de inhoud van het bericht goedkeurt. Het coördinatiecomité wordt voorgezeten door de burgemeester, die verantwoordelijk is voor alle communicatie met de bevolking.
De risicoanalyse
De risicoanalyse in Ukkel gebeurt op basis van de risico's die op nationaal vlak geïdentificeerd zijn en ook de gemeentelijke werkelijkheid weerspiegelen. Deze risicotypes staan op de website van het . Nationaal Crisiscentrum
De preventie
Aanvullend op de voorbereiding van het crisisbeheer voert de gemeente preventieacties, onder andere in verband met overstromingen en slecht weer.
Enkele aanbevelingen in geval van overstroming:
- Inzake preventie zijn er goede reflexen om aan te nemen, van Leefmilieu Brussel bevat heel wat tips. de brochure "Overstromingen aanpakken"
- Bij een overstroming kan je gratis gebruikmaken van aangeboden door de deskundigen van Vivaqua. een begeleidingsdienst Overstromingen
- In de meest kritieke gevallen en bij chronische overstromingen is het essentieel om de installatie te herzien, de plaatsing van een terugslagklep of andere inrichtingen overwegen kan dan de enige oplossing zijn. Daar bestaan ook voor (beschikbaar bij het begin van het jaar). premies
De simulatieoefeningen
Aanvullend op de voorbereiding van het crisisbeheer organiseert de gemeente regelmatig simulatieoefeningen om de doeltreffendheid van de procedures te beoordelen en de synergieën tussen de verschillende spelers te versterken.